LE SYNDROME AÉROTOXIQUE

LE SYNDROME AÉROTOXIQUE

Do you know aerotoxic syndrome (ATS)?

As you can imagine, the answer to this is 'No' far more often than 'Yes'!

There are, of course, exceptions among aircraft crew, and it would be rare for experts in the field of toxicology to be unaware of this! The toxicologists think, quite rightly, that the syndrome consists of clinical symptoms observed in people working in the aeronautics sector, whether they are flying crew or ground staff or indeed, observed in passengers, who are a large population and are also the most uninformed about the worrying 'syndrome', which is more commonly referred to as 'Air Cabin Syndrome'.

However, while this describes the syndrome, it does not tell us how air can become toxic within these heavily fortified aircraft. Surely this is too far-fetched to be true?

Let us explore this rather unexpected riddle.

From a historical point of view, people have known of the possible health hazards from the air introduced in aircraft cabins, both military as well as civilian aircraft, since the 1950s.

However, it was only in &999 that these hazards were clearly described.

A group of experts comprising of Christ Winder, an Australian Professor of Toxicology, the French expert Jean-Christophe Balouet and Dr. Harry Hoffman, a surgeon in the US Navy, first named this new pathology 'Aerotoxic Syndrome'.

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CONNAISSEZ-VOUS LE SYNDROME AÉROTOXIQUE ?
(SAT)


On imagine facilement que la réponse sera rarement positive !
Bien entendu quelques exceptions seront possibles dans le milieu des navigateurs aériens, curieux sinon, fait certainement rarissime, parmi les experts en Toxicologie. Ces derniers vont avec raison, penser qu’il s’agit vraisemblablement de symptômes cliniques observés parmi le personnel du secteur aéronautique, qu’ils soient navigants aériens ou au sol… sans bien entendu oublier les passagers, les plus nombreux et, certainement, les moins bien informés de cet inquiétant « syndrome », surtout connu sous son vocable « Syndrom Air Cabin ».
Mais toutes ces considérations ne peuvent nous informer comment, dans tous ces avions tant sécurisés, l’air peut devenir toxique ! Ceci ne peut être que du domaine de l’irréel ?
Allons donc à la découverte de ce mystère si inattendu !
D’un point de vue historique, les éventuels effets néfastes sur la santé de l’air introduit dans les cabines des avions à réaction, tant militaires que civils, étaient connus dès les années 1950, mais ils ne furent bien caractérisés qu’en 1999.
C’est un groupe d’experts, dont le Professeur de Toxicologie australien Christ WINDER, l’Expert français Jean-Christophe BALOUET et le Médecin Harry HOFFMAN, Chirurgien de l’US Navy, qui dénommèrent cette nouvelle pathologie « Syndrome Aérotoxique ».

Le Syndrome AéroToxique (SAT) - Télécharger le dossier.